Zintuigen

webkwestie - webquest

Leerkracht

  • Titel: Zintuigen

  • Onderwerp: Zintuigen

  • Schooltype: Basisonderwijs

  • Groep 6-7-8 (klas 4-5-6)

  • Vakgebied: Biologie

  • Uitvoering: Tweetallen

  • Tijdsinvestering: 2 x 45 minuten

  • Opbrengst: Vraag en antwoord

  • Leerpunten:

      • De kinderen kunnen antwoorden op de gestelde vragen opzoeken en vinden op internet.

      • De kinderen kunnen de vijf zintuigen opnoemen

      • De kinderen weten de functies en werking van de vijf zintuigen.

  • Materialen:

      • voldoende computers (één per twee leerlingen)

      • boxjes voor de gehoortest

      • printer indien u de werkbladen wilt kopiëren

      • per twee leerlingen één schrift

      • schrijf en teken materiaal

  • WebQuestmakers: Debby Hartog - Marlene van Tricht - Anne-Catrien Kulker

Samenvatting:

Deze webquest gaat over zintuigen. De kinderen gaan onderzoeken welke zintuigen je hebt en wat de functies van de zintuigen zijn. De kinderen komen hierachter door sites te bezoeken en testjes te doen op de sites die bij de bronnen staan.

Toelichting WebQuestonderdelen:

  • Inleiding

    • U kunt op twee manieren de webquest inleiden. Door klassikaal de inleiding met de kinderen te bespreken. Of de leerlingen lekker zelfstandig te werk te laten gaan.

  • Opdracht

    • De opdracht hoeft geen problemen te veroorzaken en heeft geen extra aandacht nodig van de leerkracht.

  • Werkwijze

    • Van hieruit kunnen de kinderen aan het werk. Er staat stap voor stap beschreven wat ze moeten doen en op welke manier. Ook staat er beschreven wat ze precies op moeten schrijven en hoe ze het moeten opschrijven. De opdrachten nemen ongeveer anderhalf uur in beslag.

  • InfoBronnen

    • De internetsites die onder het kopje bronnen staan bevatten alle informatie de de kinderen nodig hebben. De sites zijn op het niveau van de kinderen geschreven en zijn makkelijk te openen. De sites staan per zintuig genoteerd. De kinderen kunnen vanuit deze sites ook weer verder klikken naar informatie die misschien niet nodig is voor de webquest, maar dit is niet te voorkomen. Loop daarom ook langs de kinderen om te kijken of ze wel bezig zijn met de webquest en niet met andere dingen.

  • Beoordeling

    • De leerlingen kunnen zelf beoordelen. Zo kunt u zien hoe de kinderen naar hun eigen werk kijken. Wel is het de bedoeling dat u zelf nog even de schriftjes nakijkt of de leerlingen wel eerlijk zijn geweest. onderaan de beoordelingslijst staat de score lijst. Dit is leuk voor de leerlingen om te kijken hoe zij het hebben ervaren om de webquest te maken.

  • Afsluiting

    • In de afsluiting staat een slotwoord. Met een aantal vragen gericht naar de kinderen toe. De kinderen kunnen terug naar de klas en daar kunt u klassikaal bespreken hoe de kinderen het vonden om aan de webquest te werken.